انواع روغن واسکازین

سیالی قرمز رنگ که برای روانکاری قطعات متحرک داخل جعبه دنده خودرو از آن استفاده می‌شود، روغن واسکازین یا روغن گیربکس و یا روغن دنده نام دارد. واسکازین در درون چرخ دنده‌های موجود در سیستم جعبه دنده خودرو نفوذ کرده و کار روانکاری و کاهش اصطکاک را برای قطعات فراهم می‌آورد. از انواع روغن واسکازین برای روانکاری دنده‌ها، جعبه دنده خودروها و گیربکس‌های صنعتی می‌توان استفاده نمود. وظیفه اصلی روغن واسکازین روانکاری چرخ دنده‌ها در گیربکس‌های دستی و اتومات می‌باشد؛ اما این محصول در زمان کارکرد خود توانایی قدرت انتقال و خاصیت خنک کنندگی را نیز دارا می‌باشد. انتخاب روغن واسکازین مناسب و استفاده صحیح از این محصول و همچنین تعویض به‌موقع آن یک راه مهم حفاظت، نگهداری و افزایش طول عمر جعبه دنده خودرو می‌باشد. برای استفاده مفید و کاربردی از این محصول تا انتهای این مطلب جالب و آموزنده دنیای روغن را همراهی نمایید.

آشنایی با انواع روغن واسکازین خودرو

حال که متوجه شدیم روغن واسکازین یا روغن گیربکس چیست، بهتر است با انواع مختلف این روغن برای خودرو بیشتر آشنا شویم. انواع روغن واسکازین خودرو عبارتند از :

1- روغن واسکازین دستی یا MTF

روغن واسکازین دستی یا MTF که مخفف Manual Transmission Fluid است، برای جعبه دنده‌های دستی و دیفرانسیل‌ها کارایی دارد. روغن واسکازین دستی نسبت به همنوع اتومات خود غلیظ‌تر بوده و دارای چسبندگی بالاتری نیز می‌باشد. روغن گیربکس دستی یا MTF نسبت به نوع اتومات گران‌تر است. علت این امر این است که روغن واسکازین دستی باید فشار و حرارت بالایی را تحمل کند و باید به‌گونه‌ای بسیار عالی عملیات روانکاری چرخ دنده‌ها را انجام دهد.

بیشتر بخوانید : مهم‌ترین وظیفه روانکارها

2- روغن واسکازین اتومات ATF

روغن واسکازین اتومات یا ATF که مخفف Automatic Transmission Fluid است، مورد استفاده جعبه دنده‌ها و گیربکس‌های اتومات می‌باشد. روغن گیربکس اتوماتیک یا ATF درجه گرانروی پایین‌تری نسبت به روغن گیربکس دستی دارد و علاوه بر خاصیت روانکاری دارای خواص ضد اکسایش، تمیز کنندگی، ضد خوردگی، قابلیت انتقال نیرو موتور از طریق مبدل گشتاور و پمپ روغن، مقاومت در دمای بسیار بالا و همچنین خاصیت ضد کف را نیز دارا می‌باشد.

مزایای بهترین نوع روغن واسکازین

در حال حاضر انواع روغن واسکازین در بازارهای کشور موجود است که هر کدام کارایی خاص خود را دارند؛ اما مزایای بهترین نوع روغن واسکازین به شرح زیر است:

  • خاصیت ضد خوردگی
  • خاصیت ضد اکسیداسیون
  • خاصیت چسبندگی به سطوح
  • کاهش دهنده اصطکاک
  • خاصیت ضد زنگ زدگی
  • کاهش دهنده آلودگی
  • و…

برای عملکرد بهتر روغن واسکازین در میان انواع روغن واسکازین محصولی را انتخاب نمایید که دارای خصوصیات فوق باشد. حتما به دفترچه خودرو خود نگاهی بیندازید تا از نوع روغن واسکازین مناسب خودرو خود استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : گریس

انواع روغن واسکازین از منظری دیگر

تا اینجای مطلب با روغن واسکازین و کاربرد آن کمی آشنا شدیم و انواع روغن واسکازین خودرو را با هم بررسی نمودیم. در ادامه به انواع این روغن از نگاهی دیگر اشاره شده است:

1- روغن واسکازین ترکیبی

پایه روغن واسکازین ترکیبی مواد معدنی می‌باشد و این مدل روغن واسکازین همچنین دارای مواد ضد زنگ و 10 درصد چربی بیشتر برای عملیات روانکاری است. واسکازین ترکیبی که یکی از انواع روغن واسکازین محسوب می‌شود برای دنده حلزونی مناسب‌تر می‌باشد. ویسکوزیته روغن واسکازین ترکیبی بر اساس سیستم درجه بندی ایزو عددی مابین 68 الی 1500 است.

2- روغن واسکازین حاوی مواد غیر معدنی

یکی دیگر از انواع روغن واسکازین روغن واسکازین بدون مواد غیر معدنی می‌باشد که ممکن است این روغن بر پایه مواد پلی آلفائفین، روغن استر یا پلی گلیکول باشد. این مدل روغن واسکازین دارای مواد فشار بالا، ضد زنگ و ضد اکسیداسیون نیز هست. ویسکوزیته روغن غیر معدنی بر اساس سیستم درجه بندی ایزو چیزی در حدود 32 الی 6800 می‌باشد. این مدل روغن تحمل فشار و دمای بالا و شرایط سخت را به‌خوبی داراست.

3- روغن واسکازین فشار پذیر(EP )

این مدل روغن واسکازین ممکن است بر اساس پایه مواد معدنی و یا مواد غیر معدنی  تولید شود. همچنین روغن واسکازین فشار پذیر (EP ) دارای یک سری مواد افزودنی می‌باشد که این روغن را برای کار در فشار بالا مناسب می‌نماید. در ضمن این روغن خاصیت ضد کف، ضد زنگ نیز دارد. ویسکوزیته روغن واسکازین فشار پذیر (EP ) که یکی از انواع روغن واسکازین است بر اساس سیستم درجه بندی ایزو عددی مابین 68 تا 1500 است.

4- روغن واسکازین حاوی ضد زنگ

روغن واسکازین حاوی ضد زنگ که یکی از انواع روغن واسکازین است بر پایه مواد معدنی تهیه می‌شود و همان‌طور که از نامش پیداست حاوی مواد ضد زنگ می‌باشد. ویسکوزیته این روغن بر اساس سیستم درجه بندی ایزو 32 تا 320 می‌باشد.

بیشتر بخوانید : مهم‌ترین افزودنی‌ها در روغن

تفاوت روغن واسکازین دستی با روغن واسکازین اتومات

بعد از بررسی انواع روغن واسکازین خودرو، حال ببینیم روغن واسکازین دستی با روغن واسکازین اتومات چه تفاوتی با هم دارند. زیرا آگاهی به تفاوت این دو محصول به ما کمک می‌کند که روغن واسکازین مناسب گیربکس خودرو خود را خریداری کنیم.

تفاوت روغن واسکازین دستی با روغن اتومات در گرانروی این محصولات است. روغن واسکازین دستی دارای گرانروی بالاتری می‌باشد و این بدان معناست که این روغن غلیظ‌تر از روغن واسکازین اتومات است. یعنی در واقع روغن واسکازین دستی سفت‌تر از روغن واسکازین اتومات بوده و کاملا متناسب با طراحی گیربکس دستی تولید شده است.

روغن واسکازین اتومات گرانروی پایین‌تری نسبت به روغن واسکازین دستی داشته و رقیق‌تر بوده و مناسب گیربکس‌های اتومات طراحی شده است. شاید تفاوت این دو روغن موضوعی ساده‌ای بنظر برسد؛ اما گرانروی در عملکرد گیربکس تاثیر بسزایی دارد و نیاز است تا روغنی را خریداری نمایید که مناسب با گیربکس خودرو شما طراحی شده باشد.

انواع روغن واسکازین چیست؟

در این مطلب با شناخت بهتر روغن واسکازین و کاربرد آن و همچنین با معرفی انواع روغن واسکازین دریافتیم که در زمان انتخاب روغن واسکازین برای گیربکس خودرو نیاز است دقت لازم را داشته باشید و روغن مناسب با گیربکس خودرو خود را خریداری نماییم.

ما در دنیای روغن به شما پیشنهاد می‌کنیم تا تعویض روغن واسکازین یا همان روغن گیربکس را به تاخیر نیندازید تا قطعه گران قیمتی مانند گیربکس خودرویتان با آسیب مواجه نشود. همچنین به یاد داشته باشید که پس از هر 50 یا 60 هزار کیلومتر روغن واسکازین را به‌طور کامل تعویض نمایید. زیرا تعویض به‌موقع روغن واسکازین به عملکرد بهتر خودرو شما کمک شایانی خواهد کرد.