شناخت ویژگی‌های مواد اشتعال پذیر بسیار اهمیت دارد تا در هنگام استفاده و نگهداری از این مواد جلوی خطرات احتمالی گرفته شود. زیرا موادی که دارای پتانسیل اشتعال هستند، ممکن است سبب آتش سوزی و انفجار گردنند و رعایت نکات ایمنی و شناخت این مواد بسیار مهم می‌باشد. آگاهی از تفاوت نقطه اشتعال با نقطه احتراق روغن‌ها و روان کننده‌ها نیز موضوعی است که نیاز است تا از آن آگاهی داشته باشیم. برای درک تفاوت این دو نقطه مهم در روغن و مواد نفتی یا هر ماده‌ای با دنیای روغن همراه باشید.

بیشتر بخوانید : گریس نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

نقطه اشتعال چیست؟

برای درک بهتر تفاوت نقطه اشتعال با نقطه احتراق در ابتدا نیاز است تا با مفاهیم هر کدام به‌صورت جدا آشنا شویم. نقطه اشتعال به حداقل دمایی گفته می‌شود که در آن یک فرآورده نفتی یا روغنی بخار قابل احتراق پخش می‌نماید. به‌عبارتی نقطه اشتعال پایین‌ترین و کمترین دمایی است که در آن روغن یا ماده نفتی به‌قدر کافی به بخار تبدیل می‌شود. این نقطه که به نقطه Flash Point نیز معروف است، دمایی است که روغن در آن با نزدیک شدن شعله در یک لحظه آتش گرفته و سپس خاموش می‎‌گردد.

بیشتر بخوانید : تفاوت گریس معمولی با گریس نسوز

نقطه احتراق چیست؟

هر گاه ماده‌ نفتی یا روغنی در پایین‌ترین دمای خود که این دمای کم، بالاتر از نقطه اشتعال است، شروع به بخاری نماید که قابل مشتعل شدن باشد و به مدت 5 ثانیه این شعله ور شدن به‌طول انجامد، به این نقطه از دما نقطه احتراق یا Fire Point می‌گویند.

در واقع اگر دمای ماده‌ای را که به نقطه اشتعال رسیده است، بیشتر نماییم تا بخارات قابل اشتعال بر روی سطح آن بیشتر افزایش یابد به نقطه احتراق خواهیم رسید که با نزدیک کردن یک شعله به ماده، احتراقی به مدت 5 ثانیه متوالی اتفاق خواهد افتاد. حال با آگاهی از نقطه اشتعال و نقطه احتراق، درک تفاوت نقطه اشتعال با نقطه احتراق در هر ماده‌ای راحت‌تر خواهد بود.

تفاوت نقطه اشتعال با نقطه احتراق در چیست؟

با تعریف نقطه اشتعال و نقطه احتراق به این نتیجه می‌رسیم که بین این دو نقطه تفاوت‌هایی وجود دارد و نقطه اشتعال یک ماده نباید با نقطه احتراق آن یا نقطه آتش اشتباه گرفته شود. زیرا در نقطه آتش ما نیازی به منبع آتش نداریم و اگر منبع آتش را از ماده مورد نظر دور نماییم، باز هم حریق اتفاق خواهد افتاد.

همچنین ذکر این نکته حایز اهمیت است که نقطه اشتعال و نقطه احتراق هردو نقاطی هستند که وابسته به دمای منبع آتش نیستند. تفاوت نقطه اشتعال با نقطه احتراق در این است که در اولی شعله بلافاصله خاموش شده و در دومی به مدت 5 ثانیه ادامه خواهد داشت. تفاوت دیگر این دو نقطه در این است که دمای نقطه اشتعال کمتر از دمای نقطه احتراق است.

بیشتر بخوانید : طبقه بندی روغن‌های هیدرولیک

کلام آخر

مایعات و مواد مختلف نفتی و روغن هر کدام با توجه به خواصی که دارند، دارای نقطه اشتعال و احتراق متفاوتی هستند. در این مطلب به تفاوت نقطه اشتعال با نقطه احتراق اشاره شد تا این دو نقطه را با هم اشتباه نگیریم. دانستن نقطه اشتعال و نقطه احتراق هر ماده‌ای کمک به کاهش ریسک حریق آن ماده خواهد نمود. برای جلوگیری از هر گونه حادثه و احتراق کافی است که دمای محیطی که این مواد در آن قرار دارند، کمتر از نقطه احتراق باشد.