روغن واسکازین یا روغن گیربکس یکی از روانکارهای مهم و اساسی در خودرو می‌باشد که از آن برای روانکاری چرخ دنده‌ها و قطعات متحرک موجود در سیستم انتقال قدرت خودرو و به‌ویژه جعبه دنده خودرو استفاده می‌شود. استفاده از روغن واسکازین یا همان روغن گیربکس که به روغن جعبه دنده نیز معروف است، سبب می‌شود تا علاوه بر تعویض آسان دنده خودرو شاهد کاهش خوردگی و ساییدگی قطعات باشیم. برای انتخاب بهترین روغن واسکازین مناسب برای خودرو خود بهتر است با تفاوت واسکازین gl4 با gl5 بیشتر آشنا شویم تا با انتخاب روغن واسکازین درست به عملکرد گیربکس خودرو کمک نماییم.

انتخاب بهترین روغن گیربکس بر اساس API

روغن‌های واسکازین یا گیربکس خودرو در شش کلاس API ، GL (Gear Lubricant) تقسیم بندی شده‌اند که از GL1 تا GL6 می‌باشد و فقط دو مورد GL4 و GL5 مورد استفاده هستند و بقیه از رده خارج می‌باشند. در ادامه به این دو مدل واسکازین اشاره مختصری خواهیم داشت تا با شناخت این دو محصول تفاوت واسکازین gl4 با gl5 را بیشتر درک نماییم.

بیشتر بخوانید : گریس پایه سدیم

روغن واسکازین gl4

واسکازین gl4 برای گیربکس‌های مخروطی و گیربکس‌های هیپووئید در محورهای تحت بار و سرعت سبک و همچنین برای گیربکس ترانس اکسل کارایی دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد افزودنی EP در روغن واسکازین gl4 بیشتر از واسکازین gl3 می‌باشد و این محصول در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : استاندارد API و SAE چیست؟

روغن واسکازین gl5

این مدل روغن برای گیربکس‌های دنده هیپووئید در محرک‌هایی با محورهای سرعت بالا و یا سرعت پایین و شرایط گشتاور بالا طراحی شده است. در روغن واسکازین gl5 مواد افزودنی EP بیشتری نسبت به واسکازینgl4   وجود دارد و سبب شده این روغن در برابر خوردگی پایدارتر باشد.

تفاوت واسکازین gl4 با gl5

روغن واسکازین gl4 مواد افزودنی یعنی EP کمتری نسبت به روغن واسکازینgl5 دارد. کمتر بودن مواد افزدونی در روغن واسکازین gl4 سبب می‌شود تا این روغن از مجموعه دنده‌ها محافظت کمتری بنماید؛ اما به همگام کننده‌ها آسیب شدیدی وارد نخواهد کرد. در گیربکسی که دارای همگام کننده است اگر روغن واسکازین gl5 استفاده شود، به نسبت استفاده از روغن واسکازین gl4 می‌توان انتظار داشت دو یا چهار برابر در گزارش تجزیه و تحلیلی روغن مس داشته باشید. بنابراین تفاوت واسکازین gl4 با gl5 در استفاده از مواد افزودنی EP می‌باشد که در بالا عنوان شد.

بیشتر بخوانید : روغن مخصوص موتور دوزمانه

انتخاب بهترین روغن واسکازین

در ادامه این مطلب به ویژگی‌های بهترین روغن واسکازین اشاره می‌کنیم تا در زمان انتخاب این محصول با آگاهی بیشتری عمل نمایید. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • ضد خوردگی
  • ضد اکسیداسیون
  • بهبود دهنده عالی گرانروی
  • کاهش دهنده آلودگی
  • ضد زنگ زدگی
  • توانایی چسبیدن به سطوح
  • کاهش دهنده اصطکاک
  • و…

با درک تفاوت واسکازین gl4 با gl5 و نکات فوق می‌توانید روغن واسکازین مناسب خودرو خود را بیابید و به عملکرد بهتر خودرو کمک شایانی نمایید.

کلام آخر

روغن گیربکس یا واسکازین برای جعبه دنده خودرو نقش یک سال حیاتی را دارد و لازم در انتخاب آن دقت لازم صورت گیرد. به‌همین منظور در این مقاله ضمن ارائه تفاوت واسکازین gl4 با gl5 سعی نمودیم شما را با خصوصیات بهترین روغن واسکازین نیز آشنا کنیم.

با مطالعه اطلاعات مندرج در این مقاله و قرار دادن آن‌ها در کنار هم و همچنین تعویض به‌موقع روغن واسکازین، نه تنها خواهید توانست بهترین روغن گیربکس را انتخاب نمایید؛ بلکه اینگونه سبب افزایش عمر مفید خودرویتان نیز خواهید شد.