مهم‌ترین وظیفه روانکارها

ماشین‌آلات صنعتی دستگاه‌هایی هستند که سطوح قطعات آن‌ها مدام باهم در ارتباط هستند و برای جلوگیری از اصطکاک بین این سطوح یک ماده به‌نام روانکار نیاز است. در واقع وظیفه یک روانکار کاهش اصطکاک و ساییدگی بین سطوح متحرک و ثابت می‌باشد. اما این تنها عملکرد یک ماده روانکار نیست. مهم‌ترین وظیفه روانکارها شامل موارد بسیاری است که در این مطلب قرار است به آن‌ها بپردازیم تا شما با وظایف مهم روانکارها بیشتر آشنا شوید. برای شناخت بیشتر با روانکار صنعتی و روانکار خودرو با دنیای روغن تا پایان همراه باشید.

مهم‌ترین وظیفه روانکارها

روانکار یک ماده است که می‌تواند جامد، مایع و گاز باشد و بین دو سطح برای کاهش اصطکاک قرار می‌گیرد. این ماده دارای وظایف فراوانی است که در ادامه این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد :

1- وظیفه روانکاری :

اولین وظیفه مهم یک روانکار، روانکاری است که این کار را با تشکیل لایه‎‌ای از روغن بین قطعات متحرک برای کاهش اصطکاک و ساییدگی انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید : مهم‌ترین افزودنی‌ها در روغن

2- وظیفه انتقال نیرو :

در برخی از موارد روانکار جدای از کاهش اصطکاک وظیفه انتقال نیرو را نیز بر عهده دارد.

3- وظیفه انتقال حرارت :

یکی دیگر از مهم‌ترین وظیفه روانکارها این است که حرارت تولید شده در قطعات را منتقل نموده و اقدام به خنک کردن قطعات متحرک نماید.

4- وظیفه انتقال مواد :

یک روانکار مناسب و کاربردی باید بتواند ذراتی که از ساییدگی قطعات به‌جا می‌مانند و یا موادی که بر اثر تجزیه روغن و سوخت به‌وجود می‌آیند را به‌حالت معلق نگه دارد و با خود جابه‌جا نماید.

5- وظیفه ضربه گیری :

یکی دیگر از مهم‌ترین وظیفه روانکارها ضربه گیری محسوب می‌شود. ضرباتی که در حین انجام حرکات مکانیکی بر روی قطعات ایجاد می‌شود توسط یک روانکار مناسب کاهش خواهد یافت. قطعات در حین کار بهم ضرباتی را وارد می‌نمایند و یک روانکار باید بتواند این ضربات را خنثی نماید.

بیشتر بخوانید : انواع روغن واسکازین

6- وظیفه حفاظت از سطوح :

سطوح قطعات فلزی ممکن است در اثر خوردگی و زنگ زدن دچار مشکل شوند و کارایی خود را از دست بدهند. استفاده از یک روانکار سبب خواهد شد تا سطوح قطعات از این دو عامل خوردگی و زنگ زدن در امان باشند.

برخی دیگر از مهم‌ترین وظیفه روانکارها عبارتند از:

  • جلوگیری از ته نشین شدن مواد
  • آب بندی بین مفاصل
  • بهبود راندمان و قدرت موتور
  • شستشوی قطعات
  • و…

انواع روانکار کدامند؟

روانکارها در حالت کلی به دو دسته روانکار صنعتی و روانکار خودرو قابل تقسیم‌ بندی هستند. روانکارهای صنعتی خود به سه دسته دیگر روانکارهای ویژه، گریس‌ها و روغن‌های صنعتی تقسیم می‌شوند. روانکارهای خودرو نیز در دو دسته دیگر روغن دنده و روغن موتور قرار می‌گیرند.

اما روانکارها از منظر نوع حالت به چهار دسته زیر قابل تقسیم هستند:

  • روانکارهای جامد
  • روانکارهای مایع
  • روانکارهای گازی
  • گریس‌ها

بیشتر بخوانید : گریس

مهم‌ترین وظیفه روانکارها

در این مطلب با مهم‌ترین وظیفه روانکارها آشنا شدیم و دانستیم که استفاده از یک روانکار مناسب در ماشین‌آلات صنعتی و برای موتور خودرو یک عامل حیاتی و مهم محسوب می‌شود. در انتخاب این ماده مهم باید بسیار دقت به‌خرج داد؛ زیرا در صورت استفاده از یکی روانکار غیر مناسب قطعات دچار سایش، اصطکاک و خرابی قطعات خواهیم شد.

به یاد داشته باشید همیشه استفاده از یک روانکار کاربردی سبب می‌شود تا قطعات دچار اصطکاک نشوند و اینگونه راندمان دستگاه افزایش یافته و به‌طول عمر آن نیز افزوده خواهد شد.